Mechanický strojček:
Je veľmi dôležité pri predaji informovať zákazníkov o rozdieloch medzi QUARTZovými hodinkami a mechanickými hodinkami, prípadne informovať zákazníka o výhodách a nevýhodách automatických strojčekov a taktiež o nutnosti vykonávať pravidelný servis.
Veľmi často sa ako dôvod reklamácie u automatických hodiniek uvádza, že hodinky zastavujú. Ale v 90% prijatých reklamácií- zastavujú preto, lebo nie sú dostatočne natiahnuté.
Zákazníka treba pri predaji informovať, že primárny je mechanický náťah cez korunku, automat je len doplnok-resp.nadstavba mechanickému kalibru.
V návode na používanie „automatov“ výrobca uvádza: „pre uvedenie hodiniek do chodu je potrebné korunkou otočiť zhruba 32x smerom dopredu a potom počas nosenia hodiniek ich automatické zariadenie natiahne pri pohybe ruky.“
Ale ak má zákazník málo pohybu rukou - napr: dlho šoféruje alebo dlho sedí pri počítači, tak hodinky nebudú dostatočne natiahnuté a je potrebné natiahnuť ich ručne korunkou. (táto informácia je uvedená aj v návode na použitie)
Automat – výhody:
1. Úžasná história mechaniky vyústená do dokonalého stroja bez elektrickej energie
2. Životnosť strojčeka- je dlhšia ako u quartz, ale za predpokladu, že sa robí pravidelne generálna údržba –ako výrobca doporučuje cca každé 3-4 roky v autorizovanom servise
3. Pri odložení sa zastavia v rámci rezervy chodu – ale odložením hodiniek do automatického naťahovača (Winder-u) sa hodinky nikdy nezastavia.
Údržba a servisné intervaly:
Mechanické zariadenia, ktorých súčiastky sú v neustálom pohybe vyžadujú pravidelnú údržbu. Keď hodinky starnú, kvalita maziva (oleja) v nich klesá a hodinky potom nie sú presné- môžu meškať alebo aj zastavovať.
Treba zákazníka informovať, že rovnako ako všetky presné nástroje, musia byť mechanické hodinky pravidelne servisované pre zachovanie optimálnej prevádzky. Ako všeobecné pravidlo výrobca TISSOT a CERTINA odporúča nechať si hodinky skontrolovať vždy po 3 až 4 rokoch v autorizovanom servisnom stredisku TISSOT a Certina®. Treba si uvedomiť, že v závislosti od klímy a podľa spôsobu používania hodiniek, môže byť nutný aj kratší interval.
Nájdu sa často takí zákazníci, čo uplatňujú zásadu „čo funguje, netreba opravovať“, ale aj napriek tomu treba zákazníka informovať, že - odporúčanie od výrobcu je jednoznačné: raz za 3-4 roky vykonať generálnu údržbu stroja. Odkladanie preventívnej servisnej prehliadky môže zapríčiniť poškodenie komponentov v stroji postupným zvyšovaním tlaku v súkolí.
Potom sa môže stať, že treba vymeniť nadmerne optrebované súčiastky a zbytočne sa zvyšujú náklady za opravu.. Náklady za kompletnú opravu sa pohybujú od 110 eur pri jednoduchých mechanických hodinkách, až po 230-300 € eur za chronograf.
Typická „generálna údržba“ alebo „CO-celková oprava“ pozostáva z otvorenia hodiniek, rozobratia strojčeka, očistenia a namazania jednotlivých komponentov. Následne hodinár zloží (zmontuje) strojček , vyreguluje presnosť, vymenia sa tesnenia (alebo celý WR Kit) , urobí tlaková skúška WR a hodinky prejdú testom presnosti. Následne sú hodinky ešte niekoľko dní v servise testované a až potom dodané zákazníkovi.
Na generálnu údržbu (alebo CO-celkovú opravu) poskytujeme záruku 2 roky.
Na čiastkovú opravu poskytujeme podľa Zákona o ochrane spotrebiteľa- záruku 3 mesiace.
Ak bola napríklad v rámci čiastkovej opravy vymenená konkretná súčiastka za novú, tak na novú súčiastku je záruka 2 roky. Napríklad: ak pri čiastkovej oprave náramku – bola robená výmena celého uzáveru- tak na nový uzáver dostane zákazník záruku 2 roky.
Presnosť chodu - mechanických a automatických strojčekov:
Presnosť chodu uvádza výrobca podľa jednotlivých kalibrov strojčeka a zákazníka treba informovať, že je to deklarovaná presnosť chodu stroja pri plnom náťahu a vypnutom chronografe.
Veľa krát zákazníci reklamujú ,že “ hodinky nejdú presne“, napríklad, že meškajú, ale pri príjme reklamácie nie je uvedené numericky - aká je odchylka od presnosti (napr. koľko sekúnd alebo minút meškajú a za aký časový úsek) . Je to dôležitá informácia, lebo napríklad ak hodinky T035.627- so strojčekom C01.211 meškajú za týždeň 1,5 minúty- tak pri prepočte je to vlastne 90sek za 7dní = 12,85 sek za deň – čo je v tolerancii, ktorú uvádza výrobca.(do -15 sek za deň pri plnom náťahu a vypnutom chronografe) Na základe jeho požiadavky mu môžeme urobiť reguláciu presnosti chodu, ale nie je to v tomto prípade dôvod na reklamáciu.
Veľmi často sa tiež stáva, že zákazník má dlhodobo pustené stopky na „chrono automate“ a keď má zároveň aj málo pohybu rukou a hodinky si nenatiahne manuálne cez korunku, tak hodinky meškajú (alebo môžu zastavovať). Chronograf (stopky) treba po odmeraní časového úseku vypnúť a hodinky pri nedostatočnom náťahu ešte natiahnuť manuálne korunkou.
POZOR na nárazy!
Zákazníka je potrebné pri predaji informovať, že mechanické hodinky a automaty sú oveľa citlivejšie na nárazy než QUARTZové hodinky. Náraz alebo pád má negatívny vplyv na stroj a silný náraz môže dokonca poškodiť stroj! Nedoporučuje sa hrať tenis alebo squash s mechanickými hodinkami a automatmi na ruke (ide o prudký úder rukou, zápästím).
Výrobca doporučuje v návode na použitie: „pri prudkom náraze, dať hodinky skontrolovať do autorizovaného servisu“